Selecteer een pagina

Na mijn kanker schoten deze vragen regelmatig door mijn hoofd. Herken jij ze?

  • Het valt toch wel tegen om weer te werken, ik ben zo snel moe. is dat wel normaal?
  • Hoe moet ik in vredesnaam werken en herstellen? Ik wil weer meedoen maar het valt zo tegen.
  • Wat zeurt iedereen toch, weet je wel wat ik heb meegemaakt?
  • Waarom trekt iedereen toch aan me? Ik heb wel even genoeg aan mezelf.
  • Morgen een eind rijden voor mijn werk, ik weet nu al dat vanavond helemaal niks meer kan. Stil vallen voor de buis is het enige wat er op zit.
  • Ik twijfel of ik dit wel vol ga houden. Wil ik dit leven eigenlijk nog wel leiden?
  • Als ik een andere stap ga zetten, gaat dat me dan wel lukken?
  • Weggaan bij mijn werkgever is nu niet handig na de kanker. Wie wil mij nou nog in dienst nemen?
Traditionele coaching

Het unieke VLAM model gaat jou helpen antwoorden te vinden op deze vragen.

Met dit model ga je stapsgewijs ontdekken wat jouw dwars zit en maak je ruimte om nieuwe plannen te bedenken, je komt weer stevig in je schoenen te staan en je gaat jouw plannen uitvoeren.

Verwerken

In deze eerste fase gaan we terug naar jouw kanker verhaal. En kijken we wat jij nodig hebt om dit achter je te laten en weer verder te gaan met jouw leven. Jouw gedachten en ervaringen tijdens jouw ziekte staat centraal. Vertellen, schrijven, onderzoeken, terugkijken, vragen stellen aan je naasten over hoe het was. Dit kan hier allemaal aan de orde komen. Hierna heb je weer ruimte om vooruit gaan kijken.

Loslaten

Deze stap staat voor het loslaten van belemmerende overtuigingen en perfectionisme. Loslaten van het idee dat alleen jij iets zo goed kan. Dat heeft weer te maken met energie, daar heb je minder van na een ziekte. Daarom kan je de dingen niet meer zoals je ze deed voor jij ziek werd. Goed is goed genoeg. Zorg dat je zelf ook overeind blijft staan en hang niet van door jouzelf opgelegde plichten aan elkaar.

Actie ondernemen

Door de fases verwerken en loslaten komt er ruimte om actie te ondernemen. Hier ga je uitzoeken hoe jij jouw leven verder vorm wil geven. Wat ging er goed voor jij ziek werd? Wat wil je nu echt niet meer. Zit er een diep verlangen om ooit nog eens … te gaan doen of wilde jij altijd … worden en komt dat nu weer naar boven? Je formuleert nieuwe doelen voor jezelf en maak een plan hoe je daar komt.

Mijn tijd organiseren

Nu je doel helder is en het actieplan op papier staat ga je ‘mijn tijd’ organiseren. Hoe zorg je er voor dat je overeind blijft. Dat je toewerkt naar het behalen van je doel. Afleiding is er altijd en je hebt ook je gezondheid nog. Je leert op tijd rust te pakken, nee zeggen, de boel de boel laten. We sluiten af met het formuleren van alles wat je kan loslaten om er voor te zorgen dat je weer tijd voor jezelf krijgt en jij jouw doel haalt.