Selecteer een pagina

Wat heb je aan mediteren?

hoofd opruimen na kanker

Geschreven door Corien Plaisier

Zelf heb ik 2x kanker gehad, ik begeleid dagelijks (ex-)kankerpatiënten. Maak je graag even persoonlijk kennis met mij, plan dan een vrijblijvende afspraak in.

Mediteren ruimt de gedachten in je hoofd op, je slaapt er beter door en bent overdag helder en geconcentreerd. In dit blog lees je meer over mijn eigen ervaring met mediteren en wat ik er aan gehad heb.

Vorige jaar ben ik in februari gestart met een meditatiecursus voor beginners bij zen.nl. Ik wilde leren hoe ik mijn hoofd leeg moest maken. In mijn werk voer ik intensieve gesprekken met mensen. Na een coachgesprek zit mijn hoofd soms vol.  ’s Nachts spoken gedachten aan wat ik overdag heb meegemaakt door mijn hoofd en daardoor slaap ik slechter. Dat is natuurlijk ook een leeftijdsdingetje, als je midden in de overgang zit. Toch  wil ik voldoende slaap krijgen om goed uitgerust te kunnen werken, dat is belangrijk voor me. Het was daarom een kleine stap om te investeren in een meditatiecursus. Niet alleen met geld, maar met tijd, want het waren maar liefst achttien lessen.

Hoe werkt meditatieles?

We kwamen wekelijks één uur en 45 minuten bij elkaar in de Zendo in Breda. Het mediteren wordt langzaam opgebouwd, in de les mediteer je twee keer.  Je begint met tien minuten per keer en bouwt dat uit naar twee keer 20 minuten. Er wordt je meteen duidelijk gemaakt dat het de bedoeling is dat je dit ook thuis gaat doen. Iedere dag 20 minuten in de ochtend en nog een keer in de avond ‘zitten’. In het begin zat ik echt te springen op mijn meditatie mat en het speciaal kussentje waar je op zit. Na een paar weken begon het te wennen, en wat motiverend werkte, het lukte het me om beter te slapen.

Wat heb ik er aan?

De lessen starten eerst nog fysiek in de Zendo. Maar toen de eerste lockdown van 2020 inging, werd er snel geschakeld en gingen we online verder. De meditatielessen gaven me richting op de maandagmorgen. Even de tijd nemen voor mezelf en rustig de week starten. Het zorgde er mede voor dat ik de eerste lockdown redelijk goed doorkwam. Mijn concentratie verbeterde en ik sliep ook beter.

Ben je blijven mediteren?

Nadat de lessen waren afgelopen ben ik blijven mediteren al is de frequentie wel iets om laag gegaan. Ik ben het blijven doen omdat ik merk dat het goed voor me is. In de december maand kwam de klad er in en heb ik zeker drie weken niet gemediteerd. Het grote wakker liggen begon weer, nu niet van werk, want ik was veel vrij in die tijd, maar van allerlei andere gedachten die me bezig hielden. Wat ik verder merkte was dat ik overdag minder geconcentreerd was. Ik vergat dingen en luisterde slechter naar de mensen om mij heen. Meer motivatie had ik niet nodig om in het nieuwe jaar heb ik de draad weer op te pakken.

Wat is er fijn aan mediteren?

In plaats van in de ochtend mediteer ik nu een half uur voordat ik naar bed ga. Heerlijk is dat. Ik steek een kaarsje aan onder de geurbrander, laat een druppel etherische olie vallen in het water boven de kaars. De app van zen.nl helpt mij om de tijd in de gaten te houden, hij staat standaard op 20 minuten. Ik zet de mediatie app aan, ik trek me terug op mijn meditatie mat en de gong klinkt. Dan begint het, rustig ademhalen, in mijn hoofd tot tien tellen en als mijn gedachten afdwalen begin ik steeds opnieuw met tellen. Na 20 minuten klinkt de gong weer. Verfrist sta ik op en loop ik naar mijn slaapkamer. Het lukt niet altijd maar meestal volgt er een rustige nacht. Doordat tijdens de meditatie mijn gedachten verwerkt zijn, komt ook de aandacht en concentratie overdag weer terug. Het lukt me zo’n 5 tot 6 dagen in de week om dit vol te houden.

 

 

Dit vind je misschien ook leuk…