E-coaching, wat is dat?

e-coaching

Geschreven door Corien Plaisier

13/04/2020

Het is zeker niet nieuw, e-coaching.

Het is wel een actuele manier van coaching in deze corona tijd. Anne Ribbers en Alexander Waringa hebben hierover in 2012 een boek geschreven, genaamd E-coaching. Met als ondertitel, “direct aan de slag met het nieuwe coachen.” Het heeft even geduurd voor dit meer mensen ging aanspreken. Maar door de corona-maatregelen is e-coaching nu de manier om toch met een coach aan de slag te gaan.

Hoe werkt het?

Het is een manier van coachen waarbij je contact maakt via:

  • de mail
  • de chat
  • whatsapp
  • de telefoon
  • en videobellen.

Nu we minder naar elkaar toe kunnen is e-coaching een goede alternatieve manier om op afstand iemand te begeleiden bij zijn of haar ontwikkelproces.

Wat heb je er aan als klant?

Het heeft veel voordelen om te coachen op de e-coach manier. Doordat je elkaar vaker ‘spreekt’ via de chat, de mail, videobellen of met een telefoontje kun je iemand van dichtbij begeleiden. Je kunt met e-coaching bijvoorbeeld twee keer per week even kort afstemmen of iemand nog vragen heeft of dat er nieuwe problemen zijn ontstaan. Voor jou als klant heeft dat voordelen; je hulplijn is er voor je en je zet hem in als je hem nodig hebt.

Zij er meer voordelen van e-coaching?

Het scheelt ook nog in tijd en kosten. Er is geen reistijd en er zijn geen reiskosten en kosten van het huren van een ruimte. Bij e-coaching wordt meestal gebruik gemaakt van een platform waarop de mailwisselingen, opdrachten en chats terug te vinden zijn. Zo heb je alles bij elkaar en kun je later goed terugkijken naar wat je tijdens de coaching hebt gedaan.

Kortom e-coaching is niet alleen een alternatieve manier, het is gewoon een manier om iemand te coachen en jij mag kiezen welke je wil inzetten.

 

Dit vind je misschien ook leuk…